maandag 13 januari 2014

Leesautobiografie

Leesautobiografie Nederlands
           
       Kleutertijd

Ik ben thuis bijna nooit voorgelezen, misschien twee of drie boeken, en op de kleuterschool ook niet veel, ik hield er liever van om zelf boeken als Harry Potter of Donald Duck te lezen
Door mijn moeder en de kleuterjuf werd ik soms voorgelezen, de mannen houden er denk ik niet zo van.
Ik werd voorgelezen uit een reis rond de wereld in 80 dagen, maar voor de rest weet ik niet meer wat nog meer.
Donald Duck was mijn favoriet, en altijd blijft het grappig.
Veel, ik wilde altijd naar 'fairly odd parents' kijken omdat ik het heel grappig en leuk vond
Fairly odd parends vond ik het leukst omdat het heel leuk was, ik hou van magie
Ik kijk er nog heel veel naar, het komt vaak tv, en het blijft leuk voor mij.
Jezus is de goede herder. Jezus, hij is overal. Jezus is de goede herder, breng mij veilig naar de stal.

                         Vanaf groep 3:
Aapjes in de val vond ik heel leuk om te lezen
De stripboeken die ik las waren van Donald duck
In groep 3 weet ik niet wat er werd voorgelezen en volgens mij werd er toen niet voorgelezen.
Wij hadden begrijpend lezen, het was heel saai, en ik snapte de meeste dingen al
Wij hadden geen bibliotheek en ik ging nooit naar de boekenhoek
Harry Potter lees ik wel duizend keer, voor de rest lees ik geen andere boeken
Ik lees er geen meer van school omdat ze best saai waren, maar ik vond ze ook weer geen nachtmerrie

         Favorieten en andere ervaringen

Ik lees alleen nog maar Harry Potter-boeken, omdat ik magie heel leuk vind, de schrijfster heet J.K. Rowling. Het gaat over een jongen (Harry Potter) die zijn ouders verloren is door Heer Voldemort. Hij gaat naar een magische school voor hekserij en hocus-pocus, genaamd 'Zweinstein'. Daar leert hij hoe hij Heer Voldemort, de Heer van het duister, kan verslaan.
Hotel 13 is de leukste serie die ik ken, en Harry Potter vind ik na die halve minuut nog steeds leuk hoor (haha). De film weet je al, de serie gaat over drie kinderen die in de zomervakantie in hotel 13 komen werken, maar kamer 13 is er niet, ze gaan er dus naar op zoek en ontdekken dat het een lift is waarin een tijdmachine verborgen is, ze vinden van alles uit, en komen in het verleden. Het lijkt dus veel op de boeken.
J.K. Rowling, is de beste schrijver ooit. Haar boeken gaan ook nog steeds over Harry potter.
Daniel Radcliffe vind ik de beste acteur, omdat hij zo goed kan spelen dat ik gewoon denk dat ik ook in het verhaal zit.
Meestal lees ik fictie, omdat ik het gewoon leuk vind om ze te lezen.
Ik lees bijna nooit gedichten, dus ik ken er maar één: roosjes zijn rood, viooltjes zijn blauw, de tijd is gekomen, ik hou van jou
Ik luiser vaak naar de muziek, maar ik luister ook vaak naar de stem. Ik luisterde dus diamonds (nu niet meer). Ik ken de tekst nog wel: Shine bright like a diamond. Find light in a beautiful sea, i choose to be happy. You and i, you and i, we're like diamonds in the sky. Het gaat over een vrouw die zichzelf en de ander zo mooi vindt als diamanten in de lucht.
Ik ga ook wel eens naar een toneelstuk. Bijvoorbeeld toen ik 10/11 jaar oud was, toen ging ik naar Wicked. Het was erg leuk.
Ik speelde zelf ook in een toneelstuk. Vermist heette die, en ik vond het heel leuk om te doen, maar ik vond het ook wel spannend, en aan het eind ook jammer.
   
                                Conclusies:
Ik denk dat ik mijn eigen smaak heb, en niemand anders het beïnvloed heeft
Ik lees nu veel begrijpender, want eerst dacht ik:'oké, leuk', en toen las ik verder. Dus nu weet ik waarover ik lees. En dat vind ik fijner.
Ik lees 7x een half uur dus 3 en een half uur per week.
Ik kijk 6x drie kwartier tv en dus 4 en een half uur per week.
(Snap ik niet echt) Ik vind Harry Potter nog steeds het leukst.
Nee, het is niet zo veel veranderd.
Harry Potter en de gevangene van Azkaban, omdat ik ze alle 7 wil gaan lezen.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Joran,

    Wat leuk om te zien wat je vroeger allemaal leuk vond om te lezen, trouwens, ook wat je nu nog steeds leuk vind. Je hebt goed antwoord gegeven op de vragen, maar het was de bedoeling dat er een verhaal van kwam, niet dat het heel schematisch werd, dat zie ik bij jou wel een beetje, maar ook niet heel erg veel. Oja, de volgende keer moet je misschien proberen een deel van de vraag terug te halen in wat je schrijft, anders weet de leser niet waar het over gaat. Verder vond ik het leuk dat je vertelde van welke soort boeken je vroeger hield, en welke muziek je leuk vond. Ik vind dat je het heel goed gedaan hebt!

    Josune

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Joran,

    Wat jammer dat jij thuis zo weinig voorgelezen werd. Ik weet het nog goed dat ik het echt ook leuk vond. En dat terwijl jij nu misschien wel weer meer leest dan ik en samen vinden we de Donald Duck leuk. De juf van school heeft waarschijnlijk ook wel voorgelezen aan jullie. Dat weet je gewoon niet meer. Ik heb dat soort dingen gewoon even aan mijn ouders gevraagd en toen kwam het wel weer boven.

    Net zoals Josune al schrijft: Je hebt de vragen één voor één uitgewerkt en dat moest eigenlijk niet. Je hebt dat wel al veel beter gedaan dan bijvoorbeeld bij Gaten.

    Leuk om te lezen dat jij dus magische boeken leuk vindt. Zo leer ik jou ook weer een beetje beter kennen.
    Je hebt net als ik ook niet zoveel gedichten gehoord vroeger. Leuk dat jij hierbij ook vertelt over je toneelstukken en de t.v. erbij hebt gehaald. Ik vind ook dat je het heel leuk hebt gedaan!

    Groetjes Philip

    BeantwoordenVerwijderen